ساعت 24 – در حالی به شب عید و رونق بازار پوشاک نزدیک می شویم که مشاهدات میدانی بیانگر قبضه بازار با کالاهای قاچاق و استوک کیلویی پنج دلار است!
به گزارش مهر، مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره تاکید دارند که توانستهاند قاچاق پوشاک را تا حدودی کنترل کرده و تقریباً به نصف برسانند اما مشاهدات میدانی از بازار پوشاک کشور و البته اظهارات مقامهای صنفی نشان میدهد که هر روز پای کشورهای جدیدی به بازار پوشاک ایران باز میشود و این در حالی است که واردات پوشاک از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده و در آبانماه سال ۱۳۹۸ آخرین مجوز نشان تجاری که اجازه فعالیت داشت، منقضی شد.
در این بین بررسی آمارهای رسمی نشان میدهد که طی سالهای گذشته قاچاق پوشاک در ایران از مرز ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفته بود که به همین جهت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۹۶ اقدام به مقابله با قاچاق پوشاک کرد. البته این طرح چند بار متوقف شد اما مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق معتقد هستند که پس از اجرای طرح، قاچاق پوشاک کاهش یافته است.
در این ارتباط حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میگوید: وقتی که در سال ۹۶ طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را آغاز کردیم، نزدیک به ۲.۶ میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق پوشاک بود حتی خیلی از کارخانهها و عرضه کنندگان پوشاک ایرانی از دایره بازی و میدان عرضه خارج شده بودند. با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، در حال حاضر قاچاق پوشاک به یک میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است.
معضل قاچاق پوشاک در شب عید
با توجه به وضعیت بغرنج قاچاق پوشاک و نامه نگاری اتحادیه پوشاک با رهبری، به تازگی وزارت صمت اعلام کرده است با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با برندهای محرز قاچاق پوشاک در هفتههای آینده آغاز شده و امید میرود این اقدام تاثیر مهمی بر بازار شب عید پوشاک داشته باشد.
با این حال تولیدکنندگان پوشاک معتقد هستند که به دلیل هجمه کالای قاچاق، قافیه شب عید را به قاچاقچیان این کالاها میبازند؛ مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه شب عید بازار مهمی برای تولیدکنندگان است، میگوید: در حال حاضر میزان پوشاک قاچاق در سطح عرضه بیش از سه میلیارد دلار، معادل بیش از ۳۰ درصد کل بازار پوشاک کشور، تخمین زده شده است. وضعیت تبلیغ پوشاک قاچاق هم به شکلی است که اگر همین تبلیغات را تولیدکننده نمایش دهد، پلمب خواهد شد، اما با شبکه قاچاق برخورد نمیشود.
به گفته افتخاری، از طرف دیگر شاهد تبلیغات گسترده قاچاقچیان در شبکههای اجتماعی هستیم و حتی از سلبریتیها، بازیگران و بلاگرها هم برای تبلیغات خود استفاده میکنند و هیچکس با آنها برخورد نمیکند. این در حالی است که در گذشته انتقال و فروش کالای قاچاق پنهانی انجام میشد.
وی یادآور میشود: اتحادیه نامهای نوشته تا از وزارت کشور بخواهد مجوز برای برگزاری راهپیمایی جلوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۲۵ بهمن را صادر کند.
منبع www.saat24.news